Operasångerska, skådespelerska, yogalärare, statsvetare…

 
 

Beatrice Orler, en mångfacetterad mezzosopran

För Beatrice Orler har uttrycket “att nöja sig” aldrig kommit särskilt naturligt. Redan i ung ålder upptäckte hon skådespeleriets potens och sångens kraft och visste direkt att detta var något hon ville syssla med för resten av livet. Samtidigt pockade en annan del av verkligheten på, där demokrati, mänskliga rättigheter och samhällsfrågor stod i centrum. Som elvaåring lusläste Beatrice Amnesty Internationals årsrapport och drömde om ett liv som människorättsadvokat. När hon närmade sig tonåren gjorde sig livets existentiella frågor påminda och i vad som visade sig bli en perfekt tajming erbjöds hon ett jobb på Kungliga Operan som barnsolist. Att upptäcka konstformen opera visade sig vara precis vad hon behövde. Operans känsloladdade uttryck, överdådiga musik och strama arbetsdisciplin passade den unga Beatrices känsloliv ypperligt. Allt hon kände och upplevde kunde hon uttrycka genom sin sång och sitt skådespeleri, som genom operan kombinerades till ett komplett uttrycksmedel.

Efter studier vid Operastudio 67 (nuvarande Stockholm Operastudio), Operahögskolan i Stockholm, i Eliasson Artists Young Artist Program “FutureStars” samt vid International Vocal Arts Institute i Montreal påbörjade Beatrice en karriär som operasångerska med roller som Carmen i Skånska Operans uppsättning av Bizets Carmen, Flosshilde i Wagners Das Rheingold på Dalhalla och Jazztrio i Bernsteins opera Trouble in Tahiti med Göteborgssymfonikerna. Under en säsong var Beatrice anställd på Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm i rollen som Caterina i pjäsen Amadeus samt sångrösten till Gertrude i pjäsen med samma namn. Året på Dramaten väckte Beatrices längtan efter att få jobba mer med renodlat skådespeleri och under de följande åren varvade hon sångjobb med reklamfilmsinspelningar. När Firstborn Drama hade Stockholmspremiär på det nyskrivna relationsdramat Handdukseffekten spelade Beatrice den kvinnliga huvudrollen Jennifer. Sen kom pandemin.

Under corona-pandemins första månader landade Beatrice i att hon hade två val framför sig. Antingen skulle hon satsa på att lägga om sitt artisteri till att passa den digitaliserade världen med sociala medier som sin primära arena. Eller så skulle hon ta tillfället i akt och prova på något helt annat.

Redan flera år tidigare hade Beatrice gett sig i kast med att prova på något annat, när hon valde att utbilda sig till yogalärare. För Beatrice var det ett nödvändigt komplement till livet i kulturbranschen, där hon skaffade sig verktyg att hantera den press, stress och osäkerhet som präglar ett liv som frilansande kulturarbetare. Det var också en utbildning som gav Beatrice en nytändning till sin kärlek till operan och det första hon gjorde efter avslutad yogautbildning var att åka hem till Sverige och provsjunga för, och erbjudas, rollen som Carmen på Skånska Operan.

Med den erfarenheten i bagaget var det därför inget som oroade Beatrice med att återigen ge sig själv chansen att prova på något annat i livet. Eftersom hon alltid haft ett intresse för samhällsfrågor, något som kändes än mer aktuellt under pandemin, beslutade hon sig därför för att prova på akademiska studier. Hon valde att studera till statsvetare med inriktning på krishantering och säkerhet vid Försvarshögskolan i Stockholm. Med en examen i bagaget lagom till pandemins slut var det dags att återigen välja en framtida väg.

Idag står Beatrice stadigt i att hon inte tänker “nöja sig” i livet. Med privilegiet det innebär att ha flera strängar på sin lyra har inte Beatrice för avsikt att enbart välja att spela på en. Hon strävar efter en tillvaro där hon kan få användning för alla sina färdigheter, intressen och kunna bidra på olika sätt i samhället. Ena dagen betyder det att leda en yogaklass och den andra att uppträda på en konferens om samhällssäkerhet.

Beatrice är operasångerska, skådespelerska, yogalärare och statsvetare. Hon är också språkintresserad, djurvän och ständigt ressugen. Hon är alltid öppen för nya idéer och redo för utmaningar. Och hon är framför allt mån om att ge sitt yttersta i allt hon tar sig an.

 
 

ROLLER I URVAL

  • Carmen, Skånska Operan

  • Flosshilde, Das Rheingold, Dalhalla Opera

  • Trio Member, Trouble in Tahiti, Kungliga Operan samt Göteborgs Symfoniker

  • Dinah (cover), Trouble in Tahiti, Kungliga Operan

  • Registrar, Between a Rock and a Hard Place, Cape Town Opera

  • Caterina, Amadeus, Kungliga Dramatiska Teatern, Stockholm

  • Madame de la Haltière (cover), Cendrillon, ICAV, Montréal

Foto: Angela Kotsell