En Operasångerska Med Artisteriet Som Drivkraft

 
 

Beatrice Orler, mezzosopran, med erfarenhet från opera såväl som skådespeleri

Beatrice Orler är född och uppväxt i Stockholm och har gått på Adolf Fredriks Musikklasser, där hon även sjöng i Adolf Fredriks Flickkör, vidare till Stockholms Musikgymnasium samt Musikkonservatoriet i Strasbourg, Frankrike, innan hon riktade in sina studier på just opera. Kärleken till opera slog ner som en blixt, när hon som barn fick en roll på Kungliga Operan i Stockholm och genast insåg att hon funnit sitt livs kall. Att både sjunga och spela teater på samma gång, det var det ultimata yrket för Orler, som fram till dess slitits mellan huruvida hon ville bli skådespelare eller sångare. Nu behövde hon inte längre välja!

Efter gymnasiet tog studier vid Stockholm Operastudio vid. Där handplockades hon av hovsångerskan Anna Larsson och agenturen Eliasson Artists till deras utvecklingsprogram för unga sångare, Future Stars. Efter ett år av konserter och masterclasses under Future Stars ledning i Sverige så väl som i Rom, Bryssel, London och Berlin så blev Beatrice Orler antagen till Operahögskolan i Stockholm. Det var skolan hon sedan barnsben drömt om att få gå så det var i sanning en dröm som slog in! Hon påbörjade sin utbildning 2010 och fick under sin studietid bl a göra praktik på Kungliga Operan i Stockholm i Bernsteins opera Trouble in Tahiti och sin examensproduktion i Kapstaden med Cape Town Opera. Examen tog hon våren 2013.

Under åren som därefter följt har Beatrice Orler hunnit med att sjunga Wagner i Dalhalla, upprepa sin roll i Trouble in Tahiti med Göteborgs Symfonikerna under ledning av Kent Nagano och debutera som Carmen med Skånska Operan. Under en säsong var hon anställd på Dramaten (Kungliga Dramatiska Teatern) i succéföreställningen Amadeus med Johan Rabaeus och Adam Pålsson i huvudrollerna. Hon gjorde där rollen som operasångerskan Caterina Cavalieri. Då hon var Dramatens hussångerska under säsongen så medverkade hon även vid konserter och gjorde sångrösten till Gertrude i pjäsen med samma namn.

Under två somrar har Montréal i Kanada varit Orlers hemvist, då hon bjudits in att medverka i International Vocal Arts Institut’s Young Artist Program: ett intensivt utvecklingsprogram för unga, lovande sångare. Sångarna handplockades från hela världen och Orler var vid båda tillfällena den enda skandinaven. Sommaren 2018 fick hon förutom sin medverkan i programmets kurser och konserter, även vara cover för Madame de la Haltière vid den Internationella Musikfestivalens uppsättning av Massenets Cendrillon i samband med programmet.

Förutom att stå på de stora scenerna så brinner Beatrice Orler även för att uppträda i mer oväntade sammanhang, för att visa att opera passar in precis överallt och är så mycket mer än många kanske tror! En av hennes favoritsysslor är att uppträda vid konferenser och evenemang, gärna som ett överraskningsinslag. Hennes erfarenhet är att detta alltid är extremt uppskattat och passar in i så gott som vilket sammanhang som helst. Med Orlers enorma sceniska erfarenhet (hon scendebuterade vid sex års ålder på Göta Lejon i Stockholm som Lisabet i Madicken och har uppträtt professionellt sedan dess) kan hon ta sig an vilket sammanhang och vilken lokal som helst med sin utstrålning och sångröst.

Beatrice Orler driver tillsammans med sin operakollega och vän, sopranen Hanna Husáhr, podcasten Husáhr&Orler, där de pratar om sina erfarenheter som frilansande operasångerskor och branschen i stort och smått. Podcasten finns på: husahrorler.libsyn.com.

 
 

ROLLER I URVAL

  • Carmen, Skånska Operan

  • Flosshilde, Das Rheingold, Dalhalla Opera

  • Trio Member, Trouble in Tahiti, Kungliga Operan samt Göteborgs Symfoniker

  • Dinah (cover), Trouble in Tahiti, Kungliga Operan

  • Registrar, Between a Rock and a Hard Place, Cape Town Opera

  • Caterina, Amadeus, Kungliga Dramatiska Teatern, Stockholm

  • Madame de la Haltière (cover), Cendrillon, ICAV, Montréal